Tuotepäällikkö-blogi
Ajatuksia tuotejohtamisesta ja tuotepäällikön työstä.
Asiakasymmärryksen ABC – Tie asiakkaan sydämeen
Hyvä asiakasymmärrys erottaa yrityksen toisesta. Hyvä asiakasymmärrys erottaa kilpailutilanteessa yrityksen toisesta. Monikanavaisuus ja asiakkaiden yksilölliset vaatimukset edellyttävät nykykilpailutilanteessa yhä syvempää asiakasymmärrystä. Liiketoimintaa ei määritä...
Kolme syytä huonoon tuotestrategiaan
Yrityksen tuotestrategia on tarkoitettu ohjaamaan organisaation tekemistä kohti tuotteelle asetettuja tavoitteita. Jos tuote epäonnistuu totaalisesti, niin syy on yleensä huonossa ideassa. Heikosti pärjäävien tuotteiden taustalta taas löytyy joko osaamaton...
Asiakas ei asu teillä – Asiakasymmärrys vaatii tekoja
Kaupunkilegenda kertoo, että 80% yrityksistä sanoo olevansa asiakaslähtöisiä, mutta vain 10% asiakkaista kokee asian samoin. Kuulostaa hälyttävältä. Asiakaslähtöisyys on tekoja, ja niiden edellytyksenä on asiakasymmärrys. On turha julistaa, että asiakas on keskiössä...
Tuotejohtamisen konsultti Daniel Zacarias: “Uralla kehittyminen vaatii strategista suhtautumista!”
Daniel Zacariaksen mukaan uralla kehittyminen lähtee hyvästä suunnitelmasta. Konsulttina hän haluaa auttaa asiakkaitaan eteenpäin urallaan.
Consultant Daniel Zacarias: ”Treat your career as you would treat your product!”
Daniel Zacarias started his career working as an engineer. He studied software engineering at university, and after studies moved slowly from engineering to project management, and from there towards product management. – I would say that it is a somewhat common path...
The benefits of a product strategy are undeniable!
Why do you need a product strategy?
An effective product strategy makes portfolio management and prioritization more easy and efficient. On the blog, we’ll discuss the benefits of a product strategy – and what a good product strategy entails.
Mihin tarvitset tuotestrategiaa? – Tuotestrategian hyödyt ovat kiistattomat!
Tuotestrategian hyödyt ovat monet! Käsitteenä se voidaan kuitenkin ymmärtää hyvin eri tavoilla. Joillekin se on suunnitelma oman tuotteen seuraavista releaseista eli roadmap. Toiselle tuotestrategia on maailmaa syleilevä visio oman toimialan kehityksestä seuraavan...
Tuotteista toimivaa, älä keksi uutta
Tuotteistus tarkoittaa monelle uusien vakioitavien palvelun kehittämistä. Voi se toki olla sitäkin, mutta harva organisaatio hyötyy yhtä paljon uusista myyntinimekkeistä kuin olemassa olevien palveluiden, prosessien ja tekemisen kehittämisestä. Tuotteistaminen on vakiointia. Liiketoiminnan kehittämistä siellä, missä vakioinnilla saavutetaan suurimmat hyödyt.
Tuoteportfolion hallinta pistää kannattavuuden kuntoon
Tuoteportfolion hallinta on tärkeää yrityksen kannattavuuden takia. Se vaatii ratkaisemaan yleisiä ongelmia, kuten tuotevalikoiman rönsyilyä sekä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Lue blogista yksinkertaiset ohjeet, joilla pistät tuoteportfolion helposti kuntoon!
Tuotejohtaja Kimmo Mattila hyppäsi IT-alalta kiinteistöjen pariin
Tuotejohtaja Kimmo Mattila työskentelee kiinteistöalan digitalisaation parissa. Blogissa hän kertoo, millaista tuotepäällikön työ on!
Tuotepäällikkö Terhi Hänninen luo kansainvälistä uraa Berliinissä
Terhi Hänninen toimii tuotepäällikkönä verkkokauppajätti Zalandon Digital Experience -yksikössä Berliinissä. Hän päätyi tuotepäälliköksi pari vuotta sitten tehtyään töitä erilaisten digitaalisten palveluiden kanssa yli kymmenen vuotta. Blogissa Terhi neuvoo, mitä tuotepäällikön työssä tarvitaan ja kuinka luoda kansainvälistä uraa!
Tuotepäällikkö Silva Virtanen: Urapolku johti tuotejohtajan tehtäviin
Silva Virtanen toimii tuotepäällikkönä Vitec Tietomitalla, joka valmistaa muun muassa ympäristöhuoltoyhtiöiden toiminnanohjausjärjestelmiä, jäteautojen avoneuvopäätteitä sekä sähköisiä asiointijärjestelmiä. Silva päätyi tuotepäälliköksi yrityksen sisältä: hän oli ollut yrityksessä pari vuotta sovellusasiantuntijana, kun tuotepäällikön paikka sattumalta aukesi. Silva päätti hakea paikkaa, sillä tuotepäällikön työ kuullosti omalta jutulta.
Epäselvä tuotestrategia ohjaa liiketoimintasi umpikujaan
Yrityksenne tavoitteet eivät toteudu ilman tuotestrategiaa Päästäkseen tavoitteeseen on hyvä tietää minne on menossa ja millä vaihtoehtoisilla tavoilla sinne pääsee. Lyhyesti sanottuna tuotestrategia on suunnitelma, jonka avulla saat tuotteesi menestymään pitkällä...
ProductCamp kokosi yhteen tuotehallintayhteisön – jo kuudennen kerran
ProductCamp kokosi yhteen Helsingin tuotehallinnasta ja tuotemarkkinoinnista kiinnostuneet. ProductCamp Helsinki järjestettiin 13.4.2019 nyt jo kuudennen kerran. Contribyte oli myös mukana tukemassa tapahtumaa sponsorina Futuricen kanssa. Tietoisuus tuotehallinnasta...
Kansa tungeksi Oulun seurahuoneelle – Tuotejohtamisen aamiaisseminaari kiinnosti, haastoi ja viihdytti!
Contribyte järjesti ensimmäisen Tuotejohtamisen aamiaisseminaarin Oulun Uudella Seurahuoneella 11.4.2019. Tapahtuma loppuunmyytiin heti kättelyssä, ja tapahtuma-aamuna ovella oli jono tuotejohtamisen ajankohtaisista aiheista kiinnostuneita. Kaikki kiinnostuneet mahtuivat kuitenkin onneksi tapahtumaan mukaan ja pääsivät nauttimaan maittavasta aamiaisesta ja aamupäivän mielenkiintoisista esityksistä.
Product Manager’s Career Path – 5 Tips for Success
Professional career and product management have one thing in common: too often they are left to drift towards the unknown without a clear plan. A product manager’s career requires planning. With these five tips, you are creating a successful career for yourself.
Johtaako teillä liiketoiminta kehitystä vai toisin päin?
Portfolionhallinta on ollut yksi johtavista teemoistamme Contribytellä tänä vuonna. Siksi ilahduinkin huomatessani portfolionhallinnan olevan myös SAFe-meetupin aiheena. Tässä blogissa muistelemme, mitä se portfolionhallinta taas tarkoittaakaan, ja miksi siihen kannattaa panostaa.
Yhden tempun poni – Onko yrityksenne tuotevalikoima liian pieni?
Monilla, varsinkin pienemmillä yrityksillä on se ongelma, että tuotevalikoima on aika kapea. Äärimmäisissä tapauksissa tuotteita on vain yksi. Kapea tuotevalikoima voi toimia hyvin, jos tuotteella silti saavutetaan yrityksen kokoon nähden tarpeeksi suuri ja ehkä jopa kasvava markkina. Ongelmat kuitenkin alkavat, jos markkinoiden kasvu hiipuu tai yhden tuotteen tapauksessa tuotteen elinkaari alkaa kääntyä laskuun.