Tuotejohtaminen 2.0

Tuotejohtaminen 2.0 – yrityksille

Tuotejohtaminen 2.0 on modulaarinen koulutus nykyaikaisesta tuotejohtamisesta, joka voidaan muokata yrityksen tarpeiden mukaan. Koulutuksen sisältö käy läpi koko tuotejohtamisen tehtäväkenttä tuotestrategian luomisesta ja uusien asiakastarpeiden ymmärtämisestä tuotteiden lopettamiseen ja opettaa miten menestystuotteita ja palveluita kehitetään, markkinoidaan ja johdetaan.

Parhaat käytännöt ja yhteiset työtavat

Koulutus sisältää luentoja, keskusteluja, harjoituksia ja ryhmätöitä, jotka kaikki auttavat tuotepäälliköitä selviämään päivittäisistä haasteista ja samalla jakamaan oppeja ja käytäntöjä kollegoiden kanssa. Osaaminen siis kasvaa niin teorian kuin käytännön tekemisen osalta. Hyödylliset ja mukavaksi koetut ryhmätyöt harjoittavat oppeja käytännön tasolla ja ne voidaan muokata käsittelemään yrityksen omia aihealueita.

Kurssi voidaan toteuttaa monin eri tavoin

Yrityskohtaisten valmennusten suurimpia hyötyjä on, että osallistujat pääsevät jakamaan niin parhaita käytäntöjään kuin suurimpia haasteitakin ja yhdessä löydetään yrityksille tuotejohtamisen parhaat käytännöt. Siksi kouluttajavetoiset lähipäivät ovat valmennuksen ydin ja niiden aikana käymme  läpi tuotepäällikön tärkeimmät tehtävät. Oppien soveltamista ja työkaluja harjoitellaan käytännössä ja koulututettavat saavat tarvitsemaansa palautetta.

Yhteiseten koulutuspäivien lisäksi koulutusta voi syventää verkkokoulutusmateriaalilla, jota koulutettavat voivat käydä läpi omaa tahtiaan. Verkkokoulutuksessa hyödynnämme videoita, dokumentteja ja mallipohjia. Nämä annetaan osallistujien käyttöön myös kurssin jälkeiselle ajalle.

Poikkeusjärjestelyt COVID-19 aikana

COVID-19 aikana järjestämme koulutukset etäkoulutuksina. Kouluttajavetoiset päivät luennoidaan Google Meet palvelua käyttäen ja harjoitukset tehdään erilaisia elektronisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Myös yrityksen omia etätyökanavia (esim Teams) voidaan käyttää hyödyksi.

Tuotejohtaminen 2.0 valmennuksen hyödyt

  1. Tuotepäälliköt kehittyy osaaminen koko tuotehallinnan vastuualueesta
  2. Yrityksessä lveiävät parhaat käytännöt, metodit ja työkalut, joilla tuotejohtaminen tehostuu ja helpottuu.
  3. Kommunikaatio kehittyyy tuotehallinnan siidosryhmien, kuten liiketoimintajohdon, tuotekehityksen ja myynnin kanssa. 
  4. Yritys kyky ja kompetenssit menestyä tuoteliiketoiminnassa kasvavat
 

Kenelle kurssi on tarkoitettu

Valmennus on suunnattu tuotteita ja tuotteistettuja palveluja tarjoaville yrityksille, joiden kilpailukykyyn uusien liiketoiminanahdollisuuksien arvioinnilla, tuotekehityksellä tai tuotteistamisella, tuotemarkkinoinnilla ja tuotteiden, palveluiden sekä portfolion hallinnalla on suuri merkitys. Valemnnus on tarkoitettu ensi sijassa tuotepäälliköille, mutta se on hyödyllinen myös tuoteomistajille, liiketoiminnan kehittäjille, projektipäälliköille ja kaikille niille, joiden tehtävänä on kehittää tuotteita, palveluita ja kannattavaa tuoteliiketoimintaa.

"Koulutus vastasi täysin odotuksiani. Se oli käytännönläheistä ja herätti ajattelemaan asioita uusista näkökulmista. Opit on myös helposti otettavissa käyttöön."

Timo Lahti, Head of Commercial Concept Management, Neste Corporation

Koulutuksen sisältö ja materiaalit

Koulutuksen sisältö koostuu Contribyten tuotejohtamiskehyksen, Tuotejohtamisen talon, sisältöön. Kehyksessä käydään läpi koko tuotteen elinkaari markkinamahdollisuudesta tuotesuunnitteluun, tuotemarkkinointiin ja elinkaaren hallintaan aina tuotteen lopettamiseen asti. Sen lisäksi omia moduuleita ovat Johdanto tuotejohtamiseen, tuotestrategia ja tuotejohtamisen organisointi. Moduuleiden sisältöä ja painoa voidaan painottaa asiakkaan tarpeen mukaan.

 

Koulutuksen sisältö oheismateriaaleineen jaetaan osallistujille pdf-tiedostona sekä linkkeinä verkkomateriaaleihin. Lisäksi koulutettavat saavat käyttöönsä sähköisen tuotepäällikön työkalupakin. 

 

Esimerkki koulutuksen sisällöstä

Osa 1. Verkko-opiskelu 

  • Mitä on tuotejohtaminen
  • Johdatus tuotestrategia
  • Tuotejohtamisen roolit ja mallit
  • Tuotteen elinkaarimalli ja sen tukeminen

Osa 2. Lähipäivä

  • Kertaus verkkokoulutuksen aiheista

  • Tuotestrategian laadinta

  • Markkinamahdollisuus – uusien ideoiden testaus ja arviointi

  • Ryhmätyö: liiketoimintamallin luominen

Osa 3. Lähipäivä

  • Tuotesuunnittelu ja vaatimustenhallinta
  • Tuotemarkkinointi ja Hinnoittelu 
  • Yhteenveto – Tuotepäällikön huoneentaulu
  • Ryhmätyö: Uuden tuoteidean testaaminen MVP:n (minimum viable product) avulla

“Yhteistyö kouluttajien kanssa toimi todella hyvin ja koulutusohjelman aikana saimme hyviä malleja portfoliosuunnitelmiemme analysointiin ja esittämiseen.”

Leila Kotama, Business & Portfolio Development Director, Consumers, Tikkurila Oyj

 

Valmennus juuri teidän tarpeisiin?

Haluaisitteko valmennuksen, joka keskittyy juuri teidän yrityksen toimialaan ja haasteisiin? Tuotejohtamisen valmennuksemme ovat asiakkaillemme räätälöityjä paketteja, johon poimimme koulutuksesta juuri ne osat joita teidän organisaationne tarvitsevat. Yrityskohtainen koulutus voidaan pitää joko suomeksi tai englanniksi. Referenssejä pitämistämme yrityskohtaisista valmennuksista löytyy täältä.

Pyydä tarjousta tai kysy lisää!

Harri Pendolin – 040 582 0865

Markku Nurmela – 040 501 5094

Antti Suvanto – 050 599 4830

training@contribyte.fi

Yrityskohtainen koulutuspyyntö - Tuotejohtaminen 2.0

15 + 2 =

Share This