Tuotepäällikkö Terhi Hänninen luo kansainvälistä uraa Berliinissä

31 touko 2019

Tuotepäällikkö Terhi Hänninen luo kansainvälistä uraa Berliinissä

touko 31, 2019

kansainvälinen uraTerhi Hänninen toimii tuotepäällikkönä verkkokauppajätti Zalandon Digital Experience -yksikössä Berliinissä. Hän päätyi tuotepäälliköksi pari vuotta sitten tehtyään töitä erilaisten digitaalisten palveluiden kanssa yli kymmenen vuotta. Hänen tehtävänsä ovat kuitenkin aina olleet hyvin lähellä tuotepäällikön roolia, vaikka nimike onkin ollut eri.

Minulla on aina ollut halu ymmärtää kaikkia eri osapuolia, jotka tuotteeseen liittyvät – sekä yrityksen sisällä että ulkopuolella. En ole koskaan tyytynyt katsomaan vaan yhtä siivua, vaan olen automaattisesti hakenut monipuolista ymmärrystä siitä, miten esimerkiksi myynti tai markkinointi toimivat, ja minkälaisia tarpeita niillä on. Haluan ymmärtää tuotekehitystä kokonaisuudessaan, jotta voisin tehdä oman osuuteni mahdollisimman hyvin, kertoo Terhi.

Zalandolle Terhi päätyi, koska kansainvälinen ura sekä työ suuressa ulkomaisessa yrityksessä kiinnosti. Hän työskenteli ensin Zalandon teknologiahubissa Helsingissä, missä hän sai hieman esimakua yrityksen kansainvälisestä meiningistä. Muutto ulkomaille alkoi kuitenkin pian houkutella entistä enemmän, ja saksalaisen yrityksen ansiosta siirtyminen Berliiniin onnistui kätevästi.

En ole erityisemmin suunnitellut uraani, vaan lähinnä pyrkinyt tekemään sellaisia asioita, jotka tuntuvat kiinnostavalta. Digitaaliset palvelut ovat aina kiinnostaneet minua, ja olenkin rakentanut urani niiden ympärille.

Lokaaleja palveluita globaalissa ympäristössä

Koulutuksensa Terhi on saanut Teknilliseltä korkeakoululta automaatio- ja systeemitekniikan laitokselta mediatekniikan parista. Hän kokeekin, että koulutus on suurilta osin sopinut hyvin siihen, mitä hän on työkseen tehnyt.

Tuotepäällikkö on kuitenkin roolina sellainen, että siihen ei ole vielä mitään suoraa koulutusta – ainakaan Suomessa. Ulkomailta tosin löytyy nyt jo joitain tuotepäällikön koulutusohjelmia, Terhi toteaa.

Tuotepäällikkönä Terhin työ koostuu pitkälti sidosryhmien hallinnasta ja yrityksen sisäisestä vaikuttamisesta. Zalando on iso yritys, jossa useampia satoja tuotetiimejä, joten sisäinen kommunikaatio vie aikaa ja vaatii kommunikaatiotaitoja. Tällä hetkellä Terhillä on kuitenkin menossa discovery-vaihe, eli uuden tuotteen suunnittelu.

Juuri nyt aikani kuluu pitkälti ihmisiä haastatellessa sekä tietoa kerätessä. Tämä on ikään kuin tutkimusvaihe, joka kuuluu tuotepäällikön työhön silloin, kun ollaan luomassa jotain uutta.

Työn yllättävimmäksi haasteeksi Terhi mainitsee sen, kuinka lokalisoituja palveluiden täytyy olla. Hänestä tuotepäällikön onkin tärkeää miettiä sitä, kuinka ihmisiä voi paikallisesti palvella mahdollisimman hyvin.

Pelkät copy-tekstit eivät riitä, vaan palvelua pitää miettiä kokonaisuudessaan suhteessa sen lokaatioon. Tämä on ollut todella kiinnostavaa nähdä Zalandon kaltaisessa palvelussa, joka toimii 17 eri maassa, Terhi selittää.

Zalando onkin organisaationa erittäin kansainvälinen: Terhillä on kollegoita ympäri maailmaa ja eri kansalaisuuksia löytyy saman katon alta yli 130. Terhistä on kuitenkin ollut mukava huomata, että kyllä kansainvälisessä ympäristössä pärjää, kun vaan uskaltaa lähteä.

Kansainvälinen ura vaatii taustatyötä ja valmistautumista

Parasta tuotepäällikön työssä on Terhin mielestä se, että työhön kuuluu kattavan ja monipuolisen ymmärryksen rakentaminen koko tuotteesta.

Minulla on pakottava tarve ymmärtää kaikkia tuotteen osapuolia, joten on mahtavaa, että se kuuluu juuri minun työnkuvaani. Haluan ymmärtää sekä asiakkaan että liiketoiminnan tarpeita ja tavoitteita, ja se onkin tuotepäällikön roolissa kaikkein kiinnostavinta!

Suurimpana tavoitteenaan Terhi pitää jatkuvaa oppimista ja työssä kehittymistä. Ensin on tärkeää saada onnistunut tuote ulos, mutta nälkä kasvaa syödessä.

Eteenpäin pitää mennä ja aina pitää oppia jotain uutta. Jos oppiminen loppuu, niin asiat ovat huonosti, Terhi naurahtaa.

Tuotepäällikön hommiin tähtääville Terhi suosittelisi mahdollisimman laajaa koulutusta. Tuotepäällikön työ on hänen mukaansa eräänlainen generalistin rooli, jossa tehtävänä on huolehtia siitä, että muut voivat tehdä työnsä hyvin. Tuotepäällikkö tarvitseekin Terhin mukaan ymmärrystä teknologiasta sekä tietenkin bisnesosaamista. Lisäksi kiinnostus ihmisiä sekä asiakaslähtöistä työtä kohtaan on tärkeää.

Niille, joita kansainvälinen ura kiinnostaa, Terhi haluaa puolestaan muistuttaa, että työhaastatteluihin valmistautuminen on tehtävä todella hyvin. Kansainvälisillä työmarkkinoilla on todella kova kilpailu, haastatteluprosessit ovat vaativia ja haastatteluissa on usein vastassa hakijoita, jotka ovat lapsesta saakka harjoitelleet argumentointia sekä esiintymistaitoja. Siinä pelissä ei ilman harjoittelua pärjää.

Jos haaveissa on päästä ulkomaiseen tech-firmaan töihin, on kotityöt tehtävä kunnolla. Netistä löytyy paljon sivustoja, joiden avulla haastatteluihin voi valmistua, Terhi vinkkaa.

 

Haluaisitko kehittyä tuotepäällikön työssä? Contribyte tarjoaa monipuolisia tuotejohtamisen koulutuksia sekä nykyisille että tuleville tuotepäälliköille! Tutustu koulutuksien lisäksi myös toisen tuotejohtajan, Silva Virtasen urapolkuun!

 

Tuotepäällikkö-blogi

Tuotepäällikkö aloitti kirjoittamisen jo 2011 prodman.fi-sivustolla, josta myös löydät vanhimman  kirjoitukset. Blogi käsittelee laajasti tuotejohtamisen ja -kehityksen aiheita. Myös vieraskirjoitukset ovat tervetulleita.

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!