Tuotepäällikkö-blogi
Ajatuksia tuotejohtamisesta ja tuotepäällikön työstä.
Tuotepäällikkö, kuinka lunastat uudenvuodenlupauksesi?
Tuotepäällikkö halusi menestystä omalle tuotteelleen ja teki joukon uuden vuoden lupauksia. Mutta miten ne lunastetaan?
Uusi vuosi, uudet värit ja leveämmät hartiat
Vuoden 2022 alkaessa tarve tuotejohtamiselle on suurempi kuin koskaan ennen. Linkedinissä tuotepäälliköiden hakuja tipahtelee tasaisen tahtiin ja etenkin ohjelmistokehitykseen liittyvien työpaikkailmoitusten määrä on kasvussa. Myös meidän kykymme palvella kasvavaa...
Miksi asiakas ostaa tuotteesi?
Mitä oikein tapahtuu, kun asiakas ostaa? Mitä tarvitaan myyntitapahtumaan?
Product manager and product owner – What’s the difference?
to ensure The differences between a product manager and a product owner have been argued about for more than 20 years, since the role of the product owner started to put down its roots. In the background is the argument about what responsibility each has and where...
Three reasons for a poor product strategy
The company's product strategy is intended to guide the organization's efforts towards the goals set for the product. If the product fails totally, then the reason is usually a bad idea. On the background of poorly performing products, there is either an incompetent...
Tuotejohtaminen osaksi Eficoden palveluportfoliota
Eficode, Euroopan johtava DevOps-yhtiö on ostanut Contribyten, Suomen johtavan yrityksen tuotehallinnan ja ketterien menetelmien (Agile) kehityspalveluissa. Suomalaisen tuotejohtamisosaamisen kehittäminen jatkuu leveämpien hartioiden varassa ja samalla palvelut laajenevat kansainväliseksi.
Tuotepäällikkö ja tuoteomistaja – mitä eroa?
Tuotepäällikön ja tuoteomistajan eroista ja vastuista on kiistelty reilut kaksi vuosikymmentä. Siitä asti, kun tuoteomistajan rooli alkoi vakiintua. Taustalla on väittely siitä, minkä vastuun kukin omistaa ja mihin raja pitäisi vetää. Lähtökohta kiistelylle on väärä....
Kiertotalous tuotepäällikön idea-aitta
Kiertotalous on megatrendi, joka kannattaa huomioida aina kun voi. Kiertoatalous mahdollistaa uutta, kestävää liiketoimintaa.
Näin tuplatimantti toimii käytännössä
Tuotepäällikön tuplatimantti auttaa tuotehallinnan hahmottamisessa. Lue blogista, kuinka hyödynnät sitä käytännössä!
Mitä on tuotteistus?
Mitä on tuotteistus? Onko se mainos ja hintalappu, vai jotain laajempaa? Tuotteistus on vakiointia, josta voi olla kaupallista etua.
Tuotepäällikkö, tuotteen vai tarpeen omistaja?
Onko järkeä pohtia sitä, omistaako tuotepäällikkö tuotteen vai asiakastarpeen? Meistä on, se nimittäin voi ratkaista firman tulevaisuuden.
Tuotteen mittarit elinkaaren eri vaiheissa – Lue vinkit!
Tuotteen mittarit vaihtelevat elinkaaren eri vaiheissa, koska niissä on tärkeää mitata erilaisia asioita. Lue parhaat vinkkimme blogista!
Johtotähti pimeänä – eli puuttuuko tuoteorganisaatiolta visio?
Hyvä tuotevisio on ensisijaisesti inspiraation lähde, maali jota kohti kaikki haluavat ponnistella. Ikävä kyllä monelta organisaatiolta tuotevisio puuttu. Asian voi onneksi korjata näiden vinkkien avulla.
Hinnoittelu on psykologiaa
Hinnoittelu on yhä enemmän psykologiaa, harvemmin kulujen ja senttien laskemista. Lue blogista, mitä kaikkea hinnoittelussa kannattaa huomioida!
Millainen on hyvä suorituskyvyn mittari? – 3 parasta vinkkiä!
Suorituskyvyn mittari auttaa arvioimaan organisaation toimintaa. Mutta mitä tulisi huomioida toimivaa mittaristoa valitessa?
Mitä on Software Product Management?
Ohjelmistotuotteiden erityispiirre on niiden jatkuva kehittäminen. SaaS palvelu, kuten vaikka Facebook, muuttuu monta kertaa päivässä (viittaus). Tuotepäällikölle tuotteen päivitys lennosta mahdollistaa palvelun kehittämisen koko elinkaaren ajan. Tämä ja muutama muu asia, joita kirjoituksessa käsitellään, erottavat konkreettisten tuotteiden ja ohjelmistojen tuotehallinnan.
Tuotepäällikkö asiakasymmärryksen tulkkina
Tuotepäällikkö on useissa yrityksissä asiakasymmärryksen tärkein tulkki ja toivottavasti myös taitaja. Tuotepäällikön asiakasymmärrystaidot voivat mahdollistaa juuri sen jonkin, jolla voitetaan markkinat ja asiakkaan sydämet. Asiakasymmärryksen taitajana...
Herätä asiakasdata henkiin – Asiakasymmärrystä palvelu- ja tukipyyntöjen analyysista
Palvelu- ja tukipyynnöt ovat arvokasta asiakasdataa, joka kevyelläkin analysoinnilla kasvattaa yrityksen asiakasymmärrystä.