Design Sprint kahdessa päivässä
Design Sprint kahdessa päivässä
Design Sprint 5 päivässä* – kenellä on sellaiseen aikaan? Siksi tarjoamme sinulle Design Sprintin valmennuksen niin, että voit ottaa opit käyttöösi ilman, että tuskailet työpöydälle kasaantuvista töistä.
”Opi Design Sprint kahdessa päivässä” sopii yrityksille ja tiimeille, jotka harkitsevat Design Sprintin kokeilua, mutta haluavat aloittaa keveämmin. Kahden päivän sprintissä korostuu oppiminen, ei niinkään realistinen prototyyyppi kuten on laita alkuperäisessä Design Sprintissä. Seuraavalla kerralla ehkä haluatkin jo panostaa Design Sprintiin alkuperäisessä muodossa?
Miksi kahden päivän Design Sprint?
Lyhyessä Design Sprintissä varmistamme, että saat riittävät opit ja oivallukset hyödyntää Design Sprintiä tulevissa aidoissa Sprinteissä. Tässä lyhennetyssä Design Sprintissä siis tuskin valmistuu aito prototyyppi vaan keinot normaalin 5-päiväisen Design Sprintin toteuttamiseksi parhaine oppeineen.
Design Sprint on normaalisti intensiivinen 5-päivän työpaja, jossa käydään läpi valittu liiketoimintahaaste muotoilun, ideoinnin, testaamisen ja asiakkailla validioinnin avulla. Tämä muutaman päivän Design Sprint tuottaa oppimista ja taitoa yrityksen omatoimiseen Design Sprintin vetämiseen.
Jotta saadaan kuitenkin täysi hyöty, on hyvä pohtia etukäteen aitoja ongelmia. Siksi mielellämme teetämme etukäteistehtävänä pohtia, mitä ongelmia, haasteita tai tarpeita asiakas kohtaa tai haluaisi ratkaista.
Ensimmäisenä valmennuspäivänä pureudumme juurisyihin
Ensimmäisenä valmennuspäivänä syvennytään ongelmiin ja opitaan ideoimaan niiden pohjalta. Kysymme monta kertaa ”miksi?”, kunnes pääsemme kiinni juurisyyhyn. Todellisen ongelman tai vastaavan löytäminen on paljon hedelmällisempää kuin ratkaiseminen, koska on tärkeää ratkaista oikea ongelma, eikä oletus. Arvioimme ongelmia/ ideoita ja päätämme, mihin keskitymme. Päivän aikana samalla tuiki tärkeä asiakasymmärryskin lisääntyy. Vasta päivän lopuksi pohditaan ratkaisua, ensimmäistä testausta sekä siihen sopivia mittareita.
On tärkeää käyttää aikaa oppitulosten ja kehityksen arviointiin
Ensimmäisen ja toisen päivän välillä toteutetaan testaus sovituin kevein metodein. Toisena päivänä, mikä voi olla jopa viikko ensimmäisen päivän jälkeen, arvioidaan tulokset, iteroidaan ja syvennetään tai laajennetaan tarpeen mukaan. Iltapäivä kuluu pitkälti aitojen oppimistulosten ja henkilö- ja tiimikohtaisen kehityksen arvioinnissa ja jatkopohdinnoissa.
Lopputulemana on Design Sprint -valmis organisaatio
Kahden päivän Sprintin jälkeen jokainen osaa vastata, millainen Design Sprint on, mitkä sen hyödyt ovat ja mitä kukin oppi ja miten aikoo jatkossa kehittyä ja hyödyntää Design Sprintiä.
Design Sprintistä tulee opittu ja monistettavissa oleva työtapa haasteiden ratkaisemiseksi erityisesti, kun tarvitaan ketteriä prototyyppejä.
Lue lisää asiakaslähtöisestä kehittämisestä täältä!
*Developed by Google Ventures (GV), it’s a “greatest hits” of business strategy, innovation, behavior science, design thinking, and more—packaged into a battle-tested process that any team can use.
Maria Wan
Palvelumuotoilun konsultti
Maria luotsaa Contribyten asiakkaita kohti vuorovaikutteisempia tiimejä sekä valmentaa asiakasymmärrystä. Marialla on kokemusta palveluiden suunnittelusta ja johtamisesta, monikulttuurisista ja kansainvälisistä toimintakentistä sekä poikkiorganisatorisen asiakaslähtöisyyden kehittämisestä. Täydellisenä kesäpäivänä Marian löytää fillaroimasta tenniskentälle tai havainnoimasta ihmisiä vieraassa ympäristössä. Maria ymmärtää Asiakkaita devaajista johtoryhmiin, teineistä mummoihin ja suomalaisista samoalaisiin. Lisää Mariasta voit lukea täältä.
[/et_pb_posts_carousel_agsdcm]