Tuotepäällikön työ on yrityksen tuotteiden kilpailukyvystä huolehtimista!

Tuotejohtaja ottaa vastuuta sekä näyttää suuntaa ja esimerkkiä

Tuotepäällikön rooli vaihtelee yritysten mukaan

Yrityksen toimiala, koko, historia ja organisaatiomalli vaikuttavat suuresti tuotepäällikkö rooliin. Teknisessä tukkukaupassa saattaa tuotepäällikkö toimia myyjänä suuren osan ajastaan, kun taas teknologiayrityksen tuotepäällikkö puurtaa joka toisen päivän yhdessä tuotekehityksen kanssa. Yhtä kaikki tuotepäällikön rooleissa on paljon samankaltaisuuksia, mutta painotus voi olla hyvinkin erilainen.

Tekninen kauppa

Tuotepäällikön rooli on pitkälti teknistä myyntiä, jolloin vaatimukset ovat erityisen suuria tuotetuntemuksessa, asiakasymmärryksessä ja tuotemarkkinoinnissa. Operatiivinen tehokkuus mm. inventaarin (varaston kiertonopeus) ja logistiikan hallinta on suuressa osassa. Koska omaa tuotekehitystä ei ole tuotekehitys ja sen toimintatapojen ymmärrys ei ole tärkeää roolissa. Innovointi ei ole ykkösprioriteetti, koska työnkuva painottuu kuluvan kvartaalin tavoitteisiin.

Teknologiayritys

Tämän tuotepäällikön rooli on edustaa asiakkaiden ja markkinan tarpeita tuotekehitysorganisaation suuntaan. Tuotetuntemus, tuotekehityksen toimintatavat ja liiketoimintaymmärrys ovat korkeilla prioriteeteilla. Uudet tuotteet suunnitellaan markkinatarpeita (kohdeasiakasryhmän tarpeita) vasten, jolloin yksittäisten asiakkaiden taktiset tarpeet eivät ole niin tärkeitä. Tuotemarkkinoinnin perustaidot riittävät esimerkki yrityksessä, koska erillisellä markkinointiorganisaatiolla on vahva rooli tuotemarkkinoinnissa.

Ohjelmistoyritys (pk)

Varmistaa organisiaatiossa ja sen ulkopuolella mitä rakennetaan ja miksi.
Huolehtii että turhaa koodia ei tehdä. Validoi asiakastarpeen. Osallistuu usein tuotekehitysprosessiin hallintaan (priorisointi & kommunikointi). On mukana resursoinnissa, jotta asiat saadaan syntymään. On tuotteen/palvelun omistaja.

Tuotepäällikön tyypilliset tehtävät

TOIMIALAN JA TUOTTEENSA MARKKINAN ASIANTUNTIJA

– Ymmärtää kuinka markkina kehittyy tulevaisuudessa
– Määrittelee kuka on tuotteen/palvelun asiakas (segmentointi)
– Kerää ja luo uusia tuoteideoita
– Ylläpitää tuote Roadmapia

TUOTEKEHITYKSEN SUUNNANNÄYTTÄJÄ

– Määrittelee markkinavaatimukset
– Kuvaa asiakkaiden ongelmat ja tarpeet tuotekehitykselle
– Priorisoi tuotevaatimukset
– Kerää ja analysoi asiakaspalautetta

MYYNNIN JA MARKKINOINNIN TUKI

– Markkinoi tuotettaan (sisäisesti ja ulkoisesti)
– Määrittelee asiakaskohderyhmän
– Räätälöi arvolupaukset tärkeimmille asiakaspersoonille
– Hinnoittelee tuotteensa
– Tukee myyntiä tuotteensa asiantuntijana

TUOTTEENSA KANNATTAVUUDEN OPTIMOIJA

– Vastaa tuotestrategian muutoksista elinkaaren eri vaiheissa (linkki videoon ”Mikä on Tuotestrategia”)
– Monitoroi tuotteen kannattavuutta ja asiakastyytyväisyyttä
– Jatkokehittää tuotetta tarpeen mukaan
– Lopettaa vanhat ja kannattamattomat tuotteet asianmukaisesti

Tuotepäällikkö on moniosaaja, jonka pitää kehittää taitojaan jatkuvasti.

Tuotepäällikön osaamisympyrä

Tuotepäälliköt ovat moniosaajia. Roolista ja liiketoiminta-alueesta riippuen painotukset ja tasot vaihtelevat, mutta yleisesti rooliin voi liittää kuusi eri osaamisaluetta:

  • Tuoteosaaminen
  • Asiakas- ja markkinaymmärrys
  • Liiketoimintaosaaminen
  • Tuotesuunnittelu
  • Tuotemarkkinointi
  • Johtaminen

Tuotepäällikön itsearviointi

Uusi tuote hallittavana, muuttunut rooli tai joku muu syy johtaa tarpeeseen määrittää sekä omaa nykyistä osaamista että tulevaisuuden tarvoitetasoa. Tuotepäällikön itsearviointi on helposti käytettävä excel-työkalu, jonka ansiosta tiedät mitä taitoja sinun tuli kehittää.

Tuotepäällikön itsearvionti

Tarvitseko apua tuotejohtamiseen? Kerro miten voimme auttaa.

9 + 11 =

Share This