Productcampilta uutta virtaa tuotehallintaan ja markkinointiin
Productcampilta uutta virtaa tuotehallintaan ja markkinointiin
Product Camp on kaikkien tuotehallinnasta ja tuotemarkkinoinnista kiinnostuneiden ihmisten tapahtuma, joka järjestettiin 21.04.2018. Tapahtuma on niin kutsuttu ’’unconference’’, joten sillä ei ole varsinaista muodollista järjestäjää, vaan se perustuu tuotehallintayhteisön aktiivisuuteen. Tapahtuma järjestettiin nyt jo viidettä kertaa Helsingissä. Tapahtuma on löytänyt oman osallistujajoukkonsa, ja odotukset tapahtumalle olivatkin korkealla. Product Camp ’’myytiin’’ loppuun viikossa, ilman suuria markkinointiponnisteluja. Ensimmäistä kertaa tapahtuma oli jaettu kahteen teemaan, tuotehallintaan ja tuotemarkkinointiin, jotka muodostivat omat streaminsä.
Liiketoiminnan kasvu tekee tuotepäälliköt välttämättömiksi
Keynote presentaation piti Arto Tolonen (Smartly.io). Esitys käsitteli kasvuyrityksen tuotehallinnan ja tuotemarkkinoinnin skaalausta erittäin ketterässä ympäristössä. Tuotemarkkinoinnin ja tuotehallinnan haasteista esillä olivat mm. toiminnallisuuskeskeisyyden muuttaminen ratkaisukeskeiseksi (asiakkaan silmissä), tuotehallinnan, markkinoinnin ja liiketoimintalähtöisyyden nitominen paremmin yhteen.
Uusien ideoiden jalostus, innovointi, on aina ajankohtainen aihe tuotepäällikölle
Tom Weckströmin (Balandor) esityksessä käsiteltiin Lean startup työkaluja ideoiden arviointiin ja aivan erityisesti exploraatio vaiheeseen. Tom esittely suuren määrän innovoinnissa käytettyjä työkaluja ja jakoi käytännön kokemuksia niiden soveltamiseen käytännössä.
Tekoäly on aikamme kuumimpia aiheita.
Aihe on myös kiinnostava tuotepäällikön näkövinkkelistä. Productcampilla aiheeseen liittyen oli peräti kaksi esitystä. Terhi Hännisen (Zalando) esitys käsitteli Zalandon tapaa jalostaa ideoista menestystuotteita keinoälyyn pohjautuen. Zalandon prosessi jakautuu neljään vaiheeseen: Discover-Define-Design-Deliver. Esityksessä nousi hyvin esille tuotepäällikön tärkein oppi, että asiakkaan/markkinan ongelmat ja tarpeet ovat tärkein asia selvittää. Keinoälyn käyttö ei ole itseisarvo, mutta sen avulla voidaan joskus helpottaa asiakasta. Kaikki ongelmat eivät tarvitse tekoälyä.
Juho Metsovuori (Unity) täydensi kuvaa kokemuksillaan peliteollisuusekosysteemissä. Dataa Juholle onkin kertynyt, sillä Unity ads saavuttaa 1.3 miljardia ihmistä 243 maassa ja näyttää 8 miljardia mainosta kuussa! Tekoaläyn soveltaminen kenelle kulloinkin mainokset näytetään parantaa tuloksia ja auttaa kohdentamaan mainokset potentiaalisesti kiinnostuneille asiakkaille.
Tuotemarkkinointi käsiteltiin kolmessa sessiossa
Heini Vesander (Matchmade) kertoi kokemuksiaan Influencer-markkinoinnista. Osallistujat saivat rautaisannoksen tietoa markkinoinnista tubettajien kanssa. Youtube tavoitttaa yli miljardi ihmistä kuukausittain ja sinne ladataan uutta sisältöä 300h minuutissa! Heini kertoi esimerkkien avulla, kuinka pelien markkinoinnilla tubettaja ekosysteemin kautta oli saatu hyviä tuloksia. Vinkkejä onnistuneeseen kampanjaan olivat sisällön autenttisuus ja kanavan antaminen toimia omalla tavallaan (tubettaja tietää, mikä on hänen yleisölleen parasta).
Lucas Weber (Nosto) käsitteli jokaiselle tuotepäällikölle ja tuotemarkkinoijalle elintärkeää asiaa, myynnin tukemista. Kokenut tuotejohtaja tietää, että myynti alkaa aina oman yrityksen sisältä. Lucas esitteli ytimekkäästi kuinka valmistaa myyntikollateraalit esim. tuotelanseerausta varten ja kuinka seurata niiden käyttöä ja käytön tuloksellisuutta.
Asiakastutkimuksesta toiminnallisuuksien priorisoinnin ja hinnoittelun apuna oli aiheena Oguz Sehiraltilla (Yousician). Oguz jakoi käytännön kokemuksiaan hinnoitteluun liittyen, mm. kuinka oikean hinnan määrittelyä voidaan auttaa asiakaskyselyillä. Vaatimusten hallinnassa ja priorisoinnissa hän kertoi kokemuksistaan Job-to-be-done frameworkistä ja sen eduista asiakaspersoonalähtöiseen malliin.
Verkostoituminen on yhteisöllisen tapahtuman suola
Ohjelma päättyi niin kutsuttuun Open Space sessioon Mikael Seppälän (Freelancer) fasilitoimana. Sessiossa jakauduttiin ryhmiin osallistujien itse valitsemien aiheiden ympärille. Ryhmät keskustelivat mm. kokonaisratkaisujen rakentamisesta tuotteiden ympärille, tuotemarkkinoinnista, tuotepäällikön roolista ja tekoälyn soveltamisesta tuotehallintaan. Keskustelut alkoivat ja jatkuivat vilkkaana ja kaikki pääsivät pääsivät osallistumaan tuomalla omat kokemuksensa keskusteluun. Social engineering nopeuttaa verkostoitumista ja tekee tilaisuudesta helpomman ja hyödyllisemmän osallistujille!
Antti Suvanto
Tuote ja portfolionhallinnan seniori konsultti
Antti on kokenut tuotepäällikkö, joka on vastannut laajasta skaalasta erilaisia tuotteita eri elinkaaren vaiheissa. Kokemuksiaan tuotehallinnan asiakkaana myynnissä ja liiketoiminnan kehityksessä Antti hyödyntää mielellään työssään. Konsulttina Antti on kouluttanut tuotepäälliköitä, laatinut tuotestrategioita ja auttanut yrityksiä johtamaan tuotteita kaikissa elinkaaren vaiheissa. Antti on ollut aktiivisesti mukana rakentamassa tuotepäällikköyhteisöä Suomeen. Siviilissä Antti keskustelee mielellään kalastuksesta ja kuohuviinin valmistuskokemuksista.